Sankta Psyko av Johan Theorin

Hittade den här boken i bokhandeln och lockades av titeln.

Tre parallella historier ur Jans liv berättas och författaren är hela tiden snål med att ge oss någon egentlig inblick i dessa olika skeenden, något som i alla fall fick mig att bara vilja fortsätta läsa. Historierna nystas långsamt upp och författaren skickar ut sin läsare på några villospår - under en period var jag säker på att Jan var pedofil.

Det som jag reflekterade mest över under läsningen var att Jan gick från att kännas ytterst ordinär till manisk och labil. Skrämmande att han ens i bokform jobbar med små utsatta barn.

Den här boken fascinerade mig verkligen, och då främst när det gäller personporträtten. Blir helt klart en tur till bibblan imorgon för införskaffande av hans tidigare romaner!

Boken på adlibris

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0